Door
Michael Carey
Vandaag gaan we over naar de donkere kant van muziek waar vervorming, low-end en de kleur zwart de boventoon voeren. We hebben het natuurlijk over metal, en we gaan enkele dingen bespreken die je zou kunnen overwegen als je relatief nieuw bent in het genre en wilt weten hoe gitaarcomponenten je geluid gaan vormen. Nu zal ik leiden met een waarschuwing. Dit is een overzicht en is op geen enkele manier bedoeld als een definitieve gids over metalgeluiden. Als je metal maakt met een Jazzmaster en een Blues Driver, dan heb je macht, maar je bent zeker in de minderheid.
pick-ups
Er zijn dus een paar dingen waarmee je rekening moet houden als je naar je pickups kijkt, maar omwille van het gesprek ga ik proberen dit supereenvoudig te houden. We gaan kijken naar humbuckers versus single coil, en we gaan kijken naar actief versus passief.
Humbucker versus enkele spoel
Een Humbucking-pickup is in wezen 2 single-coil-pickups die in één zijn gemaakt en zo zijn bedraad dat ze een deel van de ongewenste ruis die door gitaren en elektronica wordt veroorzaakt, opheffen. Ik ben er vrij zeker van dat er ook ergens een tovenaar bij betrokken is. Het eindproduct is een pickup die een dikkere, middelzware toon produceert. Ze hebben over het algemeen ook een iets hoger uitgangsvermogen dan enkele spoelen en zijn minder gevoelig voor ongewenste ruis, waardoor ze geschikt zijn voor geluiden en instellingen met een hoge versterking. Over het algemeen zal een enkele spoel een beetje ruis produceren en meer hoge en lage tonen en een iets lagere output bieden. Dit is geen vaste regel, want je krijgt dingen als P90-pickups, die single-coils zijn maar een veel dikkere, vettere toon hebben dan een standaard single-coil en meer ruis produceren. In grote lijnen kiezen de meeste metalgitaristen voor humbuckers. De ruisonderdrukking en focus op het middenbereik betekenen dat wanneer je high gain-geluiden gebruikt, ze dikke, walgelijke tonen zullen produceren zonder een hoop ongewenste ruis te introduceren. Echter! Zoals altijd het geval is in deze situaties, is dat geen definitieve regel, en er is een stapel metalspelers die overwegend of uitsluitend single coils gebruiken, Yngwie Malmsteen en Richie Kotzen zijn twee van die voorbeelden.
Actief versus passief
In een elektrische gitaar heeft een actieve pickup stroom nodig en heeft een ingebouwde voorversterker die de output verhoogt en in het algemeen de geluiden van de pick-up enigszins EQ’s, waardoor een voller, meer gevormd geluid ontstaat in vergelijking met een passieve pickup. Een passieve pickup is slechts een elektromagneet die de trillingen van de snaren doorgeeft aan een versterker (of pedaalbord) die al het zware werk doet bij het produceren en vormgeven van het geluid. Ik denk dat het eerlijk is om te zeggen dat actieve pickups veel vaker voorkomen bij metalspelers, maar dit is een soort Marmite-onderwerp; sommige mensen houden van het geluid dat je krijgt van een actieve pickup, anderen haten het echt.
Als het erom gaat te beslissen wat voor soort pickups je in je gitaar wilt, kun je het beste naar veel metal luisteren, uitzoeken wat voor soort geluid je eigenlijk wilt en uitzoeken hoe ze dat geluid maken. U kunt ook naar uw lokale Kenny’s Music gaan en wat dingen proberen. Kijk waar je van houdt. Er zijn hier geen foute antwoorden! Denk ook aan HSS-gitaar, of spoelkranen en splitsen. Deze bieden het beste van twee werelden, dus als je meer veelzijdige tonen nodig hebt, zijn ze zeker het overwegen waard.
Brug
Nogmaals, er zijn hier een overvloed aan opties, maar om u niet alleen informatie te geven, gaan we het vereenvoudigen en praten over vaste bruggen en tremolo-systemen.
Vaste bruggen
Deze zijn er in vele vormen, zoals tune-o-matic, hardtails en wrap around. Er zijn 2 belangrijke voordelen aan een vaste brug en de eerste is stabiliteit. Weet je wat stabieler is dan iets dat beweegt? Iets wat niet. Het feit dat een vaste brug stationair blijft, betekent dat ze de neiging hebben om meer stemstabiliteit te bieden, wat vooral een grote factor is als je metal speelt en wilt experimenteren met lagere stemmingen. De andere factor is sustain. Nu ga ik niet in op het klankhoutargument omdat… nou dat wil ik niet, maar elk soort tremsysteem vereist dat er een lading materiaal uit het midden van de gitaar wordt verwijderd, waardoor de massa wordt verminderd en de manier waarop het instrument resoneert. Een vaste brug betekent dat er geen materiaal wordt verwijderd, meer massa is gelijk aan meer resoneren, meer resonantie is gelijk aan meer sustain… een soort van. Zo zwart-wit is het niet, want dat is het nooit.
Tremolo-systemen
Nogmaals, dit omvat allerlei soorten zonden, van vintage tremolo’s tot Floyd Roses en zelfs Bigsbys. De belangrijkste voordelen van een tremolo-systeem van welke soort dan ook is veelzijdigheid. Je kunt pitchen, buigen en bombarderen en piepen, en het is allemaal binnen handbereik. Het is vermeldenswaard dat dit soort bruggen wat lastiger kunnen zijn als het gaat om onderhoud, dus je zult merken dat je wat vaker voor setups betaalt, en veel gitaartechnici vragen een kleine premie voor het opzetten van een Floyd Rose, zoals ze zouden moeten (je moet een Mage van het 9e niveau zijn om dit goed te doen).
Schaal
De mensuurlengte op een gitaar is de afstand van het zadel tot de topkam. Het belangrijkste dat de toonladder beïnvloedt vanuit het perspectief van een speler, is de snaarspanning van de gitaar. Als je in standaardstemming op een kortere gitaar wilt spelen, moet je over het algemeen dikkere snaren gebruiken om de spanning te compenseren, tenzij je vooral van de gevoel van spelen op spaghettisnaren. Dit is de reden waarom Fenders over het algemeen worden geleverd met 9’s en Gibson’s hebben 10’s, waarbij de standaardschaal van Gibson korter is dan Fenders. Je kunt dit eigenlijk zien door elastische banden te nemen en ze uit te rekken en te plukken, als je de spanning verhoogt maar dezelfde lengte houdt, neemt de toonhoogte toe, het is precies hetzelfde principe op een gitaarsnaar (maar als je jezelf bezeert, heb ik nooit verteld doe je het goed?). Dus wat als je in drop C wilt spelen? Nou, je hebt 2 opties. Je kunt grote dikke snaren op je gitaar zetten, of je kunt iets overwegen met een langere mensuur om dit te compenseren. Afhankelijk van hoe laag je wilt gaan, kun je misschien zelfs een bariton overwegen.
Hardware
Dit komt weer terug op tuning. Als je hebt gekozen voor een lagere stemming en een tremolo, is het misschien een idee om iets te zoeken met locking tuners of een locking nut. Deze zullen niet voorkomen dat je gitaar ontstemd raakt, maar ze zullen het helpen verminderen zodat je je stemming aanpast in plaats van je gitaar elke 8 maten volledig te moeten stemmen. Ook als je overweegt om bijzonder energieke muziek te spelen, het soort “rondspringen en een beetje op de gitaar slaan”, is het misschien de moeite waard om straplocks te overwegen. Er zijn niet veel gitaren waar deze standaard worden gemonteerd, maar je kunt een goede set redelijk betaalbaar kopen en ze zijn heel gemakkelijk te monteren. Je weet hoe je met een schroevendraaier moet werken, toch? Plak het gewoon met het puntige uiteinde.
Stijl
Er zijn hier dus twee factoren. De eerste is geluid, en de tweede is uiterlijk. De vorm en materialen waarvan een gitaar is gemaakt, hebben invloed op het geluid van de gitaar. Als dit niet het geval was, zou Les Pauls precies hetzelfde klinken als Telecasters en zou niemand meer dan één gitaar nodig hebben (nou ja… misschien 2, je hebt een back-up nodig, toch?). Dit is weer een geval waarbij je het beste naar andere gitaristen kunt kijken en zien wat ze gebruiken om de tonen te maken waar je van houdt, of, nogmaals, wat dingen proberen en kijken wat goed voor je klinkt. Uiterlijk klinkt misschien als een minder belangrijke zorg, maar als je in een band zit die “Ventriloquist Death Cycle” heet met een Turquoise Epiphone Casino, zul je er niet op je plaats uitzien. Een gitarist met wie ik in het verleden speelde, had een high-end Dean Razorback. Het klonk geweldig en ik denk dat het misschien op een paar van onze eerdere opnames heeft gestaan, maar hij heeft het uiteindelijk verkocht omdat we een bluesy rockband waren en, hoe goed het ook klonk, het zou er live heel raar uitzien. Het punt dat ik maak is dat hoewel geluid de eerste zorg zou moeten zijn, esthetiek er wel degelijk toe doet.
Dus daar hebben we het. Ik hoop dat dit nuttig is en je enig begrip geeft van hoe componenten de manier waarop je gitaar klinkt kunnen veranderen en wat je zou kunnen overwegen voor je klank. Mijn overkoepelende advies hierover is: kijk wat andere mensen doen. Als je een gitaarklank hebt gevonden waar je van houdt op een opname, is Google je vriend; ga kijken wat ze gebruikten om die geluiden te maken en probeer het opnieuw te maken. Wees ook niet bang om dingen te proberen. Als je denkt dat je klank een holle body nodig heeft, Gretsch die tegen 3 gestapelde MetalZones aanloopt die tegen een akoestisch simulatorpedaal aanlopen, probeer het dan eens. Als het vreselijk klinkt, weet je nu in ieder geval dat je het niet nog een keer moet doen…
Aanbevolen producten
creditSource link